In de pers

16 december 2015

Achterhoek Nieuws heeft een nieuwe column geplaatst van Jan Lefers.

De advocaat

Medische fouten: wat te doen?

In de zorg worden dagelijks duizenden mensen geholpen en genezen. Maar wat nu als er iets mis gaat en je lijdt schade? Welke schade kun je lijden, wanneer kun je je schade vergoed krijgen en wat moet je dan doen?

Er is een onderscheid tussen materiële en immateriële schade. Materiële schade ziet op kosten die je moet maken: eigen risico van jouw ziektekosten, huishoudelijke hulp, gemist inkomen. Immateriële schade is een vergoeding in geld voor het leed dat je lijdt als je bijvoorbeeld blijvende beperkingen overhoudt aan de fout.

Als het resultaat van de behandeling door de zorgverlener tegenvalt, hoeft dat niet altijd door een fout te komen. Er kan ook sprake zijn van een complicatie. In zo’n geval krijg je geen schadevergoeding. Er is sprake van een fout, als de zorgverlener onvoldoende inspanning heeft geleverd of iets verkeerd heeft gedaan. Dit onderscheid is moeilijk en vergt onderzoek.

Het startpunt is dat je vraagt aan de zorgverlener wat er precies is misgegaan. Soms is er een goede uitleg. Als je niet tevreden bent of het antwoord is niet duidelijk, dan kun je de vraag voorleggen aan afdeling informatie- en klachtenopvang van de zorgbelanginstelling bij jou in de buurt. Een ziekenhuis heeft vaak een aparte afdeling hiervoor.

Je hebt altijd recht op inzage in je eigen medisch dossier. Mocht je er niet uitkomen, dan is het verstandig om daarvoor gespecialiseerde hulp in te schakelen. Je kunt daarvoor een letselschade advocaat raadplegen.

Als duidelijk is dat er een fout is gemaakt, dien je de zorgverlener aansprakelijk te stellen. Werkt deze in een instelling, dan kun je ook de instelling aansprakelijk stellen.

Een aansprakelijkstelling moet schriftelijk. Een letselschade advocaat kan je daarbij helpen. Je vertelt in zo’n brief wat er verkeerd is gegaan en dringt aan op vergoeding van je schade. Belangrijk is dat je zo’n brief altijd aangetekend verstuurt en het bewijsstuk daarvan goed bewaart.

Als patiënt doe je er verstandig aan om voorafgaand aan zo’n brief tijdig en professioneel advies in te winnen over de mogelijkheden. Een goede letselschade advocaat helpt je ook om een goede schadevergoeding te krijgen.

Jan Lefers van Lefers Advocaten is gespecialiseerd in medische aansprakelijkheid en lid van de Vereniging van Letselschadeadvocaten. Hij staat je graag met raad en daad terzijde op het vlak van letselschade.

Logo Lefers Advocaten

Wil je reageren op deze column? Mail naar: info@lefers-advocaten.nl