Medische fouten

Je gaat naar het ziekenhuis om beter te worden. Maar wat als je met meer klachten uit het ziekenhuis komt? Dit kan door een medische fout komen. Een fout van de arts of zorgverlener. Deze heeft iets verkeerd gedaan of heeft niet alles gedaan om jou te helpen. Maar het kan ook komen door een complicatie.

Als er een medische fout is gemaakt, kan je het ziekenhuis hiervoor aansprakelijk stellen. De verzekeraar van het ziekenhuis moet dan jouw schade betalen.

Mocht je twijfelen of de arts een fout heeft gemaakt, overleg met Lefers Advocaten. Wij kunnen jou helpen hoe je hierachter komt en welke stappen er dan genomen moeten worden.

Gratis kennismakingsgesprek

Schade na een behandeling in het ziekenhuis?

Is er een medische fout gemaakt en heb jij hierdoor schade? Lefers Advocaten kan jou helpen. Welke schade kan jij vergoed krijgen?

Er zijn twee soorten schades: materiële en immateriële schade. Materiële schade zijn kosten die je moet maken. Denk aan het eigen risico van jouw ziektekosten, medicijnen, huishoudelijke hulp, minder loon, gereden kilometers, etc.

Immateriële schade kan je niet (makkelijk) in geld uitdrukken. Je kunt dit niet vervangen. Denk aan jouw verdriet, de angst die je hebt gehad, de pijn, minder plezier in het leven hebben, het leed dat jou is aangedaan, het gemis en het accepteren van de nieuwe situatie.

Er kan ook sprake zijn van een complicatie. In zo’n geval krijg je geen schadevergoeding.

Doe jouw verhaal

Medische fouten: wat te doen?

Je denkt dat er een medische fout is gemaakt. En nu? Je vraagt de arts of zorgverlener wat er precies is gebeurd of misgegaan. Soms is er een goede uitleg. Je kunt altijd jouw medisch dossier opvragen.

Is er volgens de arts niets misgegaan, maar denk jij dat er een medische fout is gemaakt? Stel jouw vraag dan aan de afdeling informatie- en klachtenopvang van de zorgbelanginstelling bij jou in de buurt. Een ziekenhuis heeft hiervoor vaak een aparte afdeling.

Is duidelijk dat er een medische fout is gemaakt? Dan ga je de zorgverlener of arts aansprakelijk stellen. Werkt deze in een instelling of ziekenhuis, dan kan je ook de instelling of het ziekenhuis aansprakelijk stellen. Een aansprakelijkstelling moet per brief (of e-mail). Je schrijft in zo’n brief wat er verkeerd is gegaan en vraagt om vergoeding van je schade. Belangrijk is dat je zo’n brief altijd aangetekend verstuurt en het bewijsstuk daarvan goed bewaart.

Laat je adviseren voordat je een aansprakelijkstelling verstuurt. Een goede letselschadeadvocaat zoals Lefers Advocaten helpt je ook om een goede schadevergoeding te krijgen.

Doe jouw verhaal

Heb je een klacht over de zorg welke jij hebt gehad?

Je hebt zorg gehad, maar je bent niet tevreden. Je wil een klacht indienen. Wat zijn jouw rechten? Er is sinds 1 januari 2016 is er een klachtenregeling in de Wkkgz. Dit is de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg. Deze wet geldt voor alle zorgaanbieders in de gezondheidszorg. Denk aan de alternatieve geneeswijzen en cosmetische behandelingen. Fitnesstrainers, tatoeëerders en pedicures vallen niet onder de Wkkgz.

Als jij een klacht indient, geeft de klachtenfunctionaris jou advies. Deze helpt jou bij het formuleren van de klacht en onderzoekt de oplossingen. Binnen 6 weken moet jouw zorgaanbieder reageren op jouw klacht. Er kan één keer uitstel van vier weken worden gevraagd. De zorgaanbieder kan aangeven het eens te zijn met jouw klacht. Het kan ook zijn dat de zorgaanbieder het niet met jou eens is. Dan heb jij een keuze: naar de rechter of naar de geschillencommissie.

De geschillencommissie mag klachten en claims behandelen als het over een bedrag gaat onder de
€ 25.000,-. Jij en de zorgaanbieder moeten je houden aan de beslissing van de geschillencommissie. Ben je het er niet mee eens, dan kan je jouw klacht binnen twee maanden aan de rechter voorleggen. De rechter kijkt niet naar de beslissing zelf. De rechter kijkt alleen of de geschillencommissie zich aan de regels heeft gehouden. Het is verstandig om voordat je een klacht indient, advies te vragen aan een letselschadeadvocaat.

Doe jouw verhaal