Letselschade

Wat is letselschade?

Lees meer

Letselschade is schade die je door lichamelijke verwondingen of psychische problemen hebt opgelopen. Voorbeelden zijn letselschade door een ongeluk in het verkeereen bedrijfsongeval, een medische fout of een beroepsziekte. In de meeste gevallen heb je recht op een schadevergoeding.

Welke schadeposten zijn er?

Lees meer

De schadeposten zijn onder te verdelen in materiële schade en immateriële schade (smartengeld). Materiele schade is in geld uit te drukken. Klik hier voor een uitgebreid overzicht van de verschillende schadeposten.

Wat is smartengeld?

Lees meer

Smartengeld is een immateriële schadevergoeding. Schade die niet (makkelijk) in geld is uit te drukken. Je kunt dit niet vervangen. Denk aan het verdriet, de angst die je hebt gehad, de pijn, minder plezier in het leven hebben, het leed dat jou is aangedaan, het gemis en het accepteren van de nieuwe situatie. De hoogte van deze schadevergoeding wordt vastgesteld aan het einde van de letselschadezaak.

Waarom moet ik een medische machtiging afgeven?

Lees meer

Medische informatie is nodig om de gevolgen van het ongeval in beeld te brengen. Een advocaat kan niet zomaar medische informatie opvragen bij een huisarts, fysiotherapeut of andere specialist. De zorgverlener in kwestie moet een machtiging krijgen van de patiënt om deze informatie aan de advocaat af te geven. Uit de handtekening onder de medische machtiging blijkt dat de patiënt hiervoor toestemming heeft gegeven.

Waarom een letselschade advocaat inschakelen?

Lees meer

Een letselschade advocaat is een gespecialiseerde advocaat. Ter vergelijking: je komt bij de huisarts vanwege gezondheidsklachten. De huisarts kan je doorverwijzen naar een deskundige voor specialistische zorg. In het recht werkt het ook zo. Een letselschade advocaat heeft een extra studie gevolgd om zich letselschade advocaat te mogen nomen. Ervaren en deskundige letselschade advocaten mogen lid worden van de LSA (Vereniging van Letselschade Advocaten). Als een letselschade advocaat alleen optreedt voorslachtoffers kan hij ook lid worden van de ASP (Advocaten voor Slachtoffers Personenschade). Jan Lefers is lid van de LSA en ASP.

Werken jullie op basis van “no cure no pay”?

Lees meer

“No cure no pay” oftewel “geen oplossing geen betaling”. Dit betekent dat er een afspraak wordt gemaakt dat als er geen oplossing wordt gevonden, er ook niet betaald hoeft te worden. Zo’n afspraak mogen advocaten ook maken bij bijzondere situaties. Vaak is dat in het geval van letselschade niet nodig. De kosten van een letselschadeadvocaat worden namelijk door de aansprakelijke verzekeraar betaald. Dit is in de wet geregeld. De kosten van ons kantoor brengen wij daarom bij de aansprakelijke verzekeraar in rekening. Als het nodig is, overleggen we met jou.

Ik heb een rechtsbijstandsverzekering. Kan ik nu toch een letselschade advocaat inschakelen?

Lees meer

Ja, dat kan. Je kan een advocaat inschakelen om het traject van de onderhandelingen met de tegenpartij over te nemen. De kosten van een letselschade advocaat worden betaald door de aansprakelijke verzekeraar. Als er toch een procedure moet worden gevoerd, heb je het recht op vrije advocaatkeuze. De kosten van de advocaat in de procedure moeten dan betaald worden door de rechtsbijstandsverzekeraar.

Wat is het verschil tussen een letselschadejurist en een advocaat?

Lees meer

Simpel gezegd: elke advocaat is jurist, maar niet elke jurist is een advocaat. Bij rechtsbijstandsverzekeraars werken meestal juristen. Een advocaat kan voor jou de rechter inschakelen als de onderhandelingen met de tegenpartij dreigen vast te lopen. Een jurist kan niet procederen bij de rechtbank. Een letselschadejurist moet hiervoor een advocaat inschakelen en zal de zaak dan moeten overdragen. Dit kost tijd en geld.

Wordt er vaak geprocedeerd in letselschades?

Lees meer

Nee. In 95% van de letselschadezaken regelt Lefers Advocaten alle schades met de verzekeraar zelf. Een rechtszaak is niet nodig. Toch komt het soms voor dat een letselschadezaak vastloopt. Dit kan komen door een discussie over de aansprakelijkheid, eigen schuld, toerekening, causaliteit of de vraag welke schade wordt vergoed. De rechter kan dan om een oordeel worden gevraagd.

Wat is mediation?

Lees meer

Mediation kan een manier zijn om in een vastgelopen zaak tot een oplossing te komen. Er wordt dan door beide partijen een onafhankelijk persoon ingeschakeld, de mediator. De mediator nodigt beide partijen aan tafel uit om met elkaar in gesprek te gaan over een oplossing voor het geschil. Vooral in zaken waar de emoties hoog oplopen, kan mediation helpen om vooruitgang te boeken. De letselschade advocaat ondersteunt in dit traject en is bij de mediation aanwezig.

Huurrecht

Kan ik de huurovereenkomst met mijn huurder opzeggen?

Lees meer

De vraag of opzegging mogelijk is, hangt af van de inhoud van de huurovereenkomst. Voor de verschillende soorten huurrecht gelden verschillende regels voor de opzegging. Denk aan termijnen en verplichte opzeggingsgronden. Overleg altijd met een specialist als je van plan bent de huurovereenkomst op te zeggen.

Ik heb het pand zelf nodig. De huurder wil niet vertrekken. Hoe pak ik dat aan?

Lees meer

Bij een woonruimte en een winkelruimte zijn er wettelijke mogelijkheden om een huurovereenkomst te laten beëindigen door de rechter als je het pand zelf nodig hebt. Dit moet dan wel dringend zijn en het moet om eigen gebruik gaan.

De huurprijs van mijn winkelpand is te laag. Kan ik deze verhogen?

Lees meer

Dat kan. Als je vindt dat de huurprijs moet worden verhoogd, dan kan je de rechter om een huurprijswijziging vragen. De huurprijs van een winkelruimte kan eens per vijf jaren worden aangepast. Je kan wel pas naar de rechter als je samen met de huurder een deskundige hebt benoemt om de redelijkheid van de huurprijsaanpassing te laten toetsen.

Mijn huurder betaalt niet. Wat kan ik doen?

Lees meer

Kijk in het huurcontract wat er is afgesproken met de huurder. Is er een waarborgsom of een bankgarantie? Dan kan het zinvol zijn om deze te verrekenen met de achterstand. Overleg wel altijd eerst met een specialist. Probeer onderling afspraken te maken. Indien noodzakelijk kan je naar de rechter te gaan om de huurachterstand te incasseren en eventueel de huurovereenkomst te ontbinden.

De huurder klaagt over gebreken aan het pand. Wat moet ik doen?

Lees meer

Check allereerst of de gebreken niet door de huurder zelf zijn veroorzaakt en of ze niet vallen onder het onderhoud dat voor rekening van de huurder komt. De huurder is verantwoordelijk voor het dagelijkse onderhoud. Voor rekening van de verhuurder komen bijvoorbeeld lekkages, vochtige ruimtes of achterstallig onderhoud. Als blijkt dat het jouw onderhoud is, dan zul je zelf actie moeten ondernemen.